piątek, 27 maja 2011

Tarta z kremem czekoladowym i bitą śmietaną

Tarta miała być czekoladowa, ale także lekka i delikatna. Nie chciałam, żeby była zbyt słodka, ani zbyt maślana. Ponadto musiała być wykonana na spodzie z ciasteczek digestive, bo tak było w filmie i takie tarty są pyszne (choć dosłownie nie są to tarty, bo tarta wykonana jest z kruchego ciasta, ale zamiast niego mamy kruche ciasteczka, więc według mnie wszystko jest OK;). Poza tym znika ryzyko zakalca:) Tarta wyszła cienka, aromatyczna, krem rozpływał się w ustach, a ciasteczka fajnie chrupały. Mama była zachwycona, a za mną przestała chodzić potrzeba czekolady. Pierwsza potrawa inspirowana filmem Julie i Julia już za mną.

Składniki:

Spód:
  • 180 g ciasteczek digestive (w tym przypadku zastosowałam digestive w czekoladzie, bo innych nie było w sklepie. Bałam się, że się spalą, ale na szczęście eksperyment zakończył się pomyślnie)
  • 50 g masła 

Krem:
  • 100 g gorzkiej czekolady (co najmniej 60 % kakao)
  • 125 ml śmietany (18%)
  • 60 ml mleka
  • 2 jajka
  • czubata łyżka cukru pudru
  • skórka starta z jednej pomarańczy
  • (można też dodać likieru pomarańczowego)
  • łyżka tartej bułki 

Do przybrania:
  • 250 ml śmietany kremówki (30% lub więcej)
  • 1 śmietan-fix
  • dwie łyżeczki cukru pudru
  • przyprawa korzenna do posypania (ja mam taką przyprawę do kawy, mix z cynamonu, kardamonu, goździków i wanilii) 


Śmietanę i mleko zagotować i zdjąć z ognia. Następnie wkruszyć czekoladę i poczekać aż się rozpuści. Poczekać aż przestygnie. A w tym czasie...

Piec nagrzać do 180 stopni. Pokruszyć ciasteczka na drobniutkie kawałeczki albo proszek. Masło rozpuścić, wlać do ciasteczek i dobrze wymieszać. Formę na tartę (u mnie forma o średnicy 23 cm) dobrze wysmarować masłem. Wyłożyć ciasteczka, także na brzegi foremki. Włożyć do piekarnika na 4-5 min.

Śmietanę z mlekiem i czekoladą zmiksować z jajkami, cukrem pudrem i skórką pomarańczową.Podpieczone ciasteczka posypać tartą bułką i wylać na nie krem. Piec ok. 20 minut, do ścięcia się kremu. Wyjąć z piekarnika i porządnie wystudzić. Wstawić do lodówki.

Gdy tarta fajnie się schłodzi śmietan-fix pomieszać z cukrem pudrem. Chwilę ubijać samą śmietanę, następnie dodać śmietan-fix z cukrem pudrem i ubić do końca. Wyłożyć na tartę i posypać przyprawą korzenną. Wstawić do lodówki. Tarta powinna się chłodzić co najmniej  4 godziny.







1 komentarz:

  1. Ale smakowity blog : ) Mniam!
    Na pewno tu wrócę po przepis na tartę i nie tylko ; )

    OdpowiedzUsuń