poniedziałek, 30 maja 2011

Apple Pie, czyli amerykańska szarlotka

Gdy robiłam tę szarlotkę, chciałam żeby była idealna, taka jaką lubię najbardziej. Mój burzowy nastrój nie dopuszczał możliwości tego, żeby kolejna rzecz tego dnia mi nie wyszła. Jeśli tak by się stało, szarlotka wylądowałaby pewnie na ścianie w kuchni lub na chodniku za oknem. Dlatego nie chciałam "modzić", próbować, wymyślać, ani kombinować i zrobiłam szarlotkę według przepisu, który mam w głowie i wykorzystuję zawsze, gdy mam ochotę na dobrą jakość małym kosztem. No i wyszło prawie idealnie. Prawie, bo kupiłam trochę za mało jabłek, a lubię, jak jabłkowego nadzienia jest duuużo. Wiem, że amerykańskie szarlotki z wierzchu pokrywa gładka warstwa ciasta, ale ja wprost nienawidzę wałkowania. To moja najmniej ulubiona czynność w kuchni. Poza tym moje ciasto szarlotkowe jest zawsze bardzo kruche i temu procesowi nie bardzo się poddaje. Dlatego zazwyczaj wylepiam ciastem spód i trę na tarce wierzch. I taka smakuje mi najbardziej. 

Składniki:

Ciasto:
  • dwie szklanki mąki
  • 150 g masła
  • 3 łyżki zimnej wody
  • 2 łyżki cukru
  • odrobina cynamonu
Nadzienie:
  • 1,5-2 kg kwaśnych jabłek 
  • pół szklanki wody
  • cynamon
  • cukier
  • cytryna
Składniki na ciasto zagnieść razem i porządnie wyrobić na masę, która odchodzi od rąk. Podzielić na dwie części i obie włożyć do lodówki na godzinę albo dłużej. Formę do pieczenia (u mnie forma na tartę 23 cm) natłuścić i posypać tartą bułką. 
Jabłka obrać i pokroić na ósemki. Umieścić w garnuszku, dolać wody i poddusić na małym ogniu. Dodać cukier, cynamon i sok z cytryny. Proporcje tych składników są uzależnione od tego, czy lubimy szarlotkę bardziej słodką, kwaśną czy korzenną. Jabłka dusić aż zmiękną, zbrązowieją i będą apetycznie pachnieć. 
Jedną porcję ciasta wyjąć z lodówki i wylepić nią formę. Posypać lekko bułką tartą i wyłożyć jabłka. Następnie zetrzeć na tarce drugą połowę ciasta. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni na 45 min (szarlotka powinna się ładnie zrumienić).



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz